Twingly tillämpar censur

2010-12-28 @ 19:55

Uppdaterad: 2010-12-28

Alla åsikter jag har är mina egna och dessa återspeglar inte åsikterna från något företag.

Twingly är en känd svensk sökmotor som inriktar sig främst på bloggar.

Det har visat sig att Twingly censurerar sina resultat. Vissa newsrooms får vara kvar och andra får det inte. Varför?

MediaAnalys Newsroom bortcensurerat

MediaAnalys Newsroom har plockats bort inte mindre än 2 gånger från Twinglys index. Den ena gången efter en manuell ansökan och den andra gången efter en automatisk ansökan i samband med ett domänbyte.

Twingly säger själva

”Självklart är det en definitionsfråga vad som klassas som en ”blogg”, det finns ingen exakt teknisk definition på begreppet men finns så klart vissa tekniska förutsättningar som ”måste” uppfyllas (kronologisk ordning, RSS-/Atom-flöde, kommentarsmöjligheter).”

Allt detta finns på MediaAnalys Newsroom men det räcker inte. Varför?

Konfrontation med Twingly

Jag har saxat lite ur en konversation på MediaAnalys Newsroom men den kan även  läsas i sin helhet på Vad är en blogg enligt Twingly?.

  1. Twinlgy: Som det är nu så är er sida presenterad som ett ”newsroom, ett nyhets- och pressrum”, något som gör att vi har gjort bedömningen att besökare inte heller skulle se på sidan som just en blogg.
  2. MediaAnalys: Är det inte möjligt att ett nyhets – pressrum kan vara en blogg? Om MediaAnalys Newsroom inte uppfattas som en blogg, vilka förändringar behöver i så fall göras för att den skall uppfattas som just en sådan?
  3. Twingly: Hej, det stämmer att vi gjorde bedömningen att sidan inte var en blogg. Detta på grund av att sidan presenteras med: ”(…) vårt newsroom, ett nyhets- och pressrum som tar det traditionella pressrummet och den vanliga företagssidan till en helt ny nivå”.
  4. MediaAnalys: Vi har nu ändrat texten som gjort att Ni blivit tveksamma till om MediaAnalys Newsroom är en blogg eller inte.
  5. Twinlgy: Hej igen, jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig luddigt. Så länge sidan omnämns som pressrum bedömer vi att användare av vår sökmotor inte kommer att uppfatta sidan som en blogg.
  6. MediaAnalys: Detta innebär ju att MediaAnalys Newsroom återigen tas med i Twinglys index, vår sida omnämns inte som ett pressrum.

Trots detta är MediaAnalys Newsroom än idag bortcensurerat från Twinglys sökmotor.

Jag ifrågasätter mig följande

  1. Varför skulle ett newsroom, nyhetsrum eller pressrum inte vara en blogg? Det finns en uppsjö olika typer av bloggar.
  2. Om det är så luddigt vad en blogg egentligen är, varför inte hellre fria än fälla?
  3. Varför finns det andra newsrooms kvar på Twingly? Jag syftar på exempelvis Brios newsroom och Buzz newsroom. Twinlgy har vetat om att dessa finns sedan senast 2009.

Twinglys granskare har tidigare smutskastat MediaAnalys

Eftersom just MediaAnalys Newsroom drabbats av Twinglys avslag kan man börja ana ugglor i mossen.

Kanske ligger någonting helt annat bakom beslutet. Gräver man lite grann så finner man att personen som nekat MediaAnalys Newsroom driver bloggen gate303.net där han frispråkigt smutskastar MediaAnalys i flera inägg.

Att censurera internet på det här sättet leder inte till något bra. Skribenterna når inte ut med sitt budskap och användarna får inte ta del av det.

Tänk på användarna och lägg ner yxan!

RSS-feed för kommentarer

4 svar till “Twingly tillämpar censur”

  • Anton »
    2011-01-03 @ 11:56

    Hej, tråkigt att du tycker vi gjort ett felaktigt beslut. Detta är dock inget unikt fall, vi har klassificerat många liknande ”news rooms” och pressrum som något annat än bloggar och därför valt att inte indexera dessa. Viktigast för oss är att våra användare och kunder är nöjda, och eftersom vi är en tydlig bloggtjänst/bloggsökmotor är vi måna om att de länkar och blogginlägg som hittas via oss också uppfattas som blogginlägg. Om en sida uppfattas som t.ex. ett ”news room”, en nyhetssajt eller spam i första hand och inte som blogg har vi därför i de fall vi manuellt granskat dessa valt att inte visa dessa i våra tjänster.

    Vi andra på Twingly har gjort samma bedömning, således inte bara Kristoffer även om han mycket riktigt varit öppet kritisk till Mediaanalys tidigare.

    God fortsättning!

    Mvh Anton
    Twingly.com

    • admin »
      2011-01-04 @ 8:00

      Hej Anton!

      Tack för din kommentar. Jag ifrågasätter mig fortfarande punkt 3, dvs:

      Varför finns det andra newsrooms kvar på Twingly? Jag syftar på exempelvis Brios newsroom och Buzz newsroom. Twinlgy har vetat om att dessa finns sedan senast 2009.

      Mvh Jens

  • Martin Källström »
    2011-01-10 @ 9:15

    Hej,

    Jag uppfattar det som att du syftar på länkarna som listades i det ursprungliga blogginlägget hos MediaAnalys. Buzz Newsroom finns inte med i Twinglys index. Brios blogg finns med därför att den har rubriken ”Brios blogg” och varken benämns eller framstår som ett pressrum. Om MediaAnalys anser att deras pressrum är en blogg räcker det att ändra alla förekomster av benämningen ”Newsroom” till ”blogg”, så får den gärna vara med i Twinglys bloggsökmotor.

    Jag tycker det är tråkigt att ett företag som MediaAnalys ska behöva känna sig individuellt påhoppade av att vi anammat en generell policy. Jag kan ärligt säga att det inte är vår avsikt. Men för Twingly är frågan större än det här enskilda fallet. Om vi skulle bestämma oss för att alla sidor som har benämningen ”pressrum” eller ”newsroom” ska inkluderas i vår bloggsökmotor skulle kvaliten kraftigt försämras allteftersom olika företag börjar pinga in sina pressreleaser. Det finns stora pressreleasesajter som t ex MyNewsdesk som då skulle ha all rätt att pinga in tusentals pressreleaser i vår bloggsökmotor. Inget ont om Newsdesk, det är bara det att det inte skulle öka kvaliten på våra sökresultat.

    Vi lyssnar hela tiden på vad våra användare tycker och tänker. Har ni något konkret förslag på vad som kunna fungera som en generell policy, som skulle låta oss inkludera MediaAnalys pressrum i vår bloggsökmotor, utan att det riskerar att öppna The Floodgates of Hell?

    Mvh Martin

    • admin »
      2011-01-10 @ 21:25

      Hej Martin!

      Buzz och Brios newsrooms
      Buzz och Brios newsrooms fanns med i Twingly när jag skrev inlägget. Nu finner jag inget av dem så jag antar att ni sett över detta? Att ni nu är konsekventa i era omdömmen ökar er trovärdighet i mina ögon.

      Angående ”Generell policy”.
      Jag förstår om ni inte vill ha med företags pressreleaser i er sökmotor. Vad jag förstår utesluter ni webbplatser som kallar sig ”pressrum” eller ”newsroom”.

      Förslag på förändring
      Om ni ändå gör en manuell granskning (som i fallet med MediaAnalys Newsroom), vore det inte bättre att titta på vad webbplatsen faktiskt innehåller? Är det pressreleaser eller är det blogginlägg / artiklar på webbplatsen? Det tar bara några sekunder att avgöra.

      PS. Inlägget jag skrev syftar till MediaAnalys Newsroom (http://www.mediaanalys-newsroom.se), inte MediaAnalys pressrum (http://press.mediaanalys.se). Bara så vi pratar om samma sak. DS

      Mvh Jens