Reklamering av diskmaskin – 4 instanser
2011-03-24 @ 21:55Vår diskmaskin gick sönder. Jag tar det hela från början…
Instans 0 – LR installationer
Vi började med att besöka en reparationsfirma för att få vår diskmaskin reparerad och fick svaret att det skulle bli billigare att köpa en ny. Priset på en sådan är ca 3000 kr.
Instans 1 – Länsförsäkringar
Då det verkade bli lite väl stor kostnad att få diskmaskinen fixad gick vi till Länsförsäkringar för att ta det på hemförsäkringen istället. De rekommenderade oss att reklamera varan och då kunna byta ut varan kostnadsfritt, eftersom diskmaskinen är mindre än 3 år gammal. Efter några dagar fick vi ett brev hem där det bland annat stod:
”Du ska reklamera felet hos företaget där varan inhandlats”.
Instans 2 – Siba
Vi knallade till Siba för att reklamera diskmaskinen. Då fick vi beskedet att de inte har hand om reklamationen, utan att det är Bosch (tillverkaren) som ska kontaktas. Efter att ha kommit hem mailade jag Länsförsäkringar och frågade dem om Siba har rätt i att det är Bosch som ska kontaktas.
Jag fick följande svar:
”Det är som det står i brevet – att du ska reklamera felet hos företaget du köpt varan, alltså hos Siba. Siba ska ta emot reklamationen och det är sedan upp till dem att kontakta leverantör, d v s Bosch i detta fallet.”
Vi gick återigen tillbaks till Siba och efter lite tjat ringde de upp Bosch. Bosch i sin tur behövde ett nummer som står på diskmaskinen. Då vi inte hade numret till hands bad Siba oss att själva sköta reklamationen genom att ringa Bosch när vi kommit hem.
Instans 3 – Bosch
Jag ringde Bosch och läste upp numret på diskmaskinen. De sa att de inte kan skicka någon tekniker eftersom de inte har något servicekontor i regionen. Istället bad de mig att ringa ett företag i Nybro som hjälper dem med serviceärenden på orter där de själva inte har täckning.
Instans 4 – Servicespecialisten
Sedan ringde jag Nybroföretaget Servicespecialisten. De skickade en tekniker som kollade på diskmaskinen. När de blev tillfrågade om rätten till att reklamera diskmaskinen så fick vi informationen att det skulle göras i efterhand. Trots detta tog han med sig lappen som ska skickas in till Länsförsäkringar, om reparationskostnad tillkommer, vilket bara ska skickas in om det går på reparation, inte reklamation.
Man kan ju knappast reklamera något EFTER att man skickat in lapp om reparationskostnad till Länsförsäkringar. Eller?
Ska det vara så här svårt att reklamera produkter? Nu i efterhand undrar jag om det är värt allt slit. Diskmaskinen är fortfarande trasig och teknikern har inte återkommit ännu.
2011-06-17 @ 14:27
Ajdå. Det är lite liknande med alla elektronikreparationer har jag fått erfara. Mest för att all elektronik tillverkas så långt borta. Jag fick göra lite liknande med mitt kylskåp som jag hade på sommarstugan. (ett http://www.whiteaway.se/product/siemens-ku15ra65/ ), men där stannade det vid instans nr 2. Efter att jag besökt butiken jag köpt det i kom de och hämtade mitt skåp. Men lycka till med fortsättningen!
// Jonathan
2011-09-29 @ 6:56
Kolla detta github-HTML5-grejs.